Gewicht verliezen

Energie
Om gewicht te verliezen moet je meer energie verbruiken dan je opneemt in je lichaam. Klinkt te simpel toch? Gewoon meer bewegen en minder eten! Klaar is mijn blog….. of is dit toch te kort door de bocht? Helaas wel! Als het namelijk zo makkelijk was waren er geen mensen met overgewicht (tenminste geen mensen met overgewicht die daar dan ook een probleem mee hebben). Dan kon iedereen heel makkelijk die knop omzetten en verdwenen de kilo’s met gemak. In de praktijk werkt het toch echt anders. Er komen wel wat meer factoren om de hoek kijken bij gewicht verliezen. Hoeveel energie je verbruikt is per persoon verschillend. Het hangt af van je leeftijd, of je een man of vrouw bent, hoeveel je beweegt per dag, heb je een zittend beroep of ben je de hele dag zwaar werk aan het doen, hormonen zijn van invloed, etc. Ook heeft de één nou eenmaal een snellere stofwisseling dan de ander. We kennen allemaal wel die ene persoon die alles kan eten wat hij/zij wil en geen grammetje aan komt. Grrrrr………

Get in the right flow
Vroeg of laat komt het moment dat die knop weer even om moet. Nu moet het gebeuren. Even weer pas op de plaats. Broeken gaan te strak zitten, je voelt je opgeblazen, je moet al bijna weer in bikini. Allemaal redenen om te starten met afvallen. Als dit om een paar kilo’s gaat dan is dat vaak prima te doen. Je schrapt weer even wat onnodige voeding uit je eetpatroon en dat doet vaak al wonderen. In de zomer lukt dat vaak beter dan in de winter is mijn ervaring. In de zomer is het warm en heb ik zelf veel behoefte aan water en rauwkost. Geen zware maaltijden en minder behoefte aan chocola. Als het kouder wordt grijp ik al snel naar iets lekkers bij de thee of koffie. Maar als het dan toch lukt en de eerste kilo’s zijn verdwenen dan kom je vaak in the right flow. Je voelt je beter, slanker, geen opgezette buik meer, misschien zien mensen zelfs aan je dat je bent afgevallen…. Dit is een belangrijk punt. Het zorgt er voor dat je het makkelijker volhoudt. Je nieuwe manier van eten is gewoonte geworden (eerst waren dat de foute eetgewoonten).

Kleine aanpassingen
Je hoeft echt niet radicaal je eetpatroon om te gooien. Kleine aanpassingen doen al zoveel goed en hou je vaak beter vol. Vervang wit en licht bruin brood door volkoren producten. Het geeft je een verzadigd gevoel. Probeer ook eens havermout. I just love it!
Eet wat vaker vis (heel gezond) en neem als je trek hebt wat rauwkost (komkommer, tomaat, wortel, paprika) of een stuk fruit. Drink lekker veel water tussendoor. Ook dat geeft een vol gevoel. Neem gezond broodbeleg ipv zoet broodbeleg.
Hou bij het avondeten deze regel aan: de helft van je bord groente, een kwart aardappels/rijst/pasta, en een kwart vlees/vis/vleesvervanger.

Let’s get physical
En je ontkomt er niet aan: om succesvol gewicht te verliezen (en je nieuwe gewicht te behouden) zul je in beweging moeten komen. Want zoals ik in het begin van deze blog al zei: om gewicht te verliezen zul je meer energie moeten verbruiken dan je opneemt. Ga lekker naar buiten wandelen, hardlopen, steppen, fietsen etc. Ook fijn voor de vitamine D!
Ga lekker dansen op je favoriete muziek, zwemmen, trap lopen, touwtje springen, je huis schoonmaken, naar de sportschool…….. Door meer te bewegen verbeter je je ruststofwisseling en gal je meer calorieën verbranden, zelfs als je even lekker op de bank hangt!

 “In two weeks you’ll feel it, in four weeks you’ll see it, in eight weeks you’ll hear it!”

 

Joyce Lammers-Kruger
voedingsdeskundige/gewichtsconsulente/coach
(aangesloten als voorlichter bij stichting Kind & Voeding)

Laat een reactie achter

 
 
 
 
 
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht.
Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Het kan zijn dat je bericht pas zichtbaar wordt nadat we het beoordeeld hebben.
We houden het recht om berichten te wijzigen, te verwijderen, of niet te publiceren.
(nog geen berichten)